jueves, 22 de mayo de 2008

Volvían a empacar carne con fecha vencida

Un seguimiento muy minucioso puso al descubierto que el supermercado ICA, empresa ligada a Ahold, volvía a empacar la carne que ya no servía con el riesgo de enfermar a sus clientes.

Esto ocurrió en cuatro tiendas de ICA, Suecia y fue descubierto gracias a un reportaje de SVT, que con una cámara escondida filmó el momento en que los empleados volvían a poner fecha nueva a toda la carne que había vencido y que quizás ya no estaba en buenas condiciones.

De inmediato, aparecieron los avisos de ICA en televisión que aseguraban que investigarían a las 1,400 tiendas que cuentan en todo el país y un vocero de AHOLD, que cuenta con el 60% de participación de ICA, manifestó que confían que ICA tomará las medidas necesarias para asegurar la calidad de sus productos.
Es poco común que suceda algo así en vista que los alimentos son monitoreaos por la Food and Consumer Product Safety Authority (una entidad privada) que proteje la salud humana al observar los productos comestibles y en general toda la cadena productiva desde los productos crudos, su proceso hasta el consumo. A esto se suma que el Ministerio de Agricultura, Naturaleza y Calidad de Alimentos sigue estos procesos.
La fecha de expiración es un elemento importante en los productos y todos los consumidores tienen esto como ideal. Para los supermercados un producto entra en precio reducido (promotie, reclame) cuando su fecha de vencimiento se aproxima, luego deben descartar del producto.

Ahold-dochter stopt oud vlees in nieuwe verpakking
Gepubliceerd: 12 december 2007 14:25 Gewijzigd: 13 december 2007 08:53
Rotterdam, 12 dec. In Zweden is ophef ontstaan over de hygiëne bij de grootste supermarktketen van het land ICA, dochterbedrijf van Ahold. In vier winkels is ICA betrapt op het herverpakken van vlees dat bijna over de uiterste houdbaarheidsdatum heen was.
In een tv-uitzending was ook te zien dat vlees dat op de grond was gevallen, toch in de verpakking werd gedaan. Ook krijgt vlees uit het buitenland een etiket waaruit zou blijken dat het uit Zweden zou komen, waardoor ICA de consument een hogere prijs kan vragen. ICA bevestigde vanochtend de praktijken van de vier winkels en overweegt die uit de organisatie te stoten. De Zweedse justitie is een vooronderzoek begonnen.
De omroep SVT toonde in een reportage met een verborgen camera dat medewerkers van de vleesafdeling stelselmatig de etiketten van het bijna onverkoopbare vlees verwijderden om die te voorzien van een nieuwe datum. Alleen als het vlees stonk, werd het niet meer in de supermarkten gelegd, zei een oud-medewerker van ICA in de uitzending. „Van dat vlees werd bijvoorbeeld gehakt gemaakt.” Het tv-programma Uppdrag Granskning deed een steekproef bij de vier grootste ICA-supermarkten in de hoofdstad Stockholm. Bij al deze winkels werd de houdbaarheidsdatum aangepast.
ICA heeft besloten zijn reclamespots op de televisie terug te trekken en zegt voortaan onaangekondigd zijn 1.400 winkels te willen bezoeken voor controle.
Een woordvoerder van Ahold, dat een belang van 60 procent in ICA heeft, zegt „er alle vertrouwen” in te hebben dat ICA „al het mogelijke doet om te verzekeren dat de ICA-winkels aan de hoogste normen en regels voor voedselkwaliteit voldoen”.

No hay comentarios: